VIDEO SYAIR


 VIDEO PENGENALAN


        SYAIR IRAMA DODOI

       Lagu Dodoi merupakan sebahagian dari nyanyian rakyat (folk songs) Nureeyan Saleh,1999:11 memetik Jeua Stawethin, 1974  Lagu dodoi adalah folk songs yang pertama dan tertua iaitu amat panjang umurnya dan tidak dapat diketahui siapakah yang mengarang atau memulai lagu-lagu itu. Nyanyian ini lahir di kalangan rakyat biasa dalam keadaan yang bersahaja. Setiap nyanyian rakyat bertemakan kehidupan harian masyarakat zaman dahulu, dan ini termasuklah pemikiran, kepercayaan serta keinginan-keinginan mereka. Ia mencerminkan atau menggambarkan keadaan hidup masyarakat yang menuturkannya. Misalnya kehidupan petani yang terpaksa bekerja keras terlihat dalam lagu:

Endoi-endoi tiak
Tiak makan padi
Adik jangan teriak
Mak cari padi.
Lagu Dodoi dikenali sebagai satu cara untuk melahirkan kasih sayang. Manusia, tidak kira keturunan, bangsa atau agama memiliki cara-cara tersendiri untuk meluahkan rasa kasih sayang kepada anak-anak mereka. Salah satu cara mereka meluahkan perasaan yang begitu seni sekali ialah dengan menyanyikan lagu-lagu mengulit anak. Oleh itu mereka akan berusaha untuk memilih dan menyusun kata-kata supaya menjadi puisi yang indah dan menarik yang mengandungi nilai-nilai moral atau seni kata yang sesuai untuk bayi. Puisi tersebut akan dinyanyikan dengan gaya, nada dan ritma yang merdu. Akhirnya puisi yang pendek dan padat itu akan menjadikan nyanyian dodoi itu indah, merdu, dan sedap didengar bukan sahaja dari segi iramanya tetapi dari segi puitisnya.
Lagu2 ini adalah penting dalam kehidupan seseorang kerana suara ibu yang mendodoikan itu  merupakan komunikasi pertama seorang bayi dengan dunia di sekelilingnya. Ia merupakan ekspressi kasih sayang dari hati ibu yang paling mendalam dan  kekal dalam ingatan seorang individu. Dari pantun-pantun dan syair yang didengar dia mengenal sastera dan mengenal khazanah warisan bangsanya, Lagu dodoi adalah sastera yang mempunyai ciri-ciri universal. Ia adalah  fikiran dan daya khayalan bersama kepunyaan manusia. Genre dodoi sudah wujud berzaman lamanya sejak ibu melahirkan bayi dan mendodoikan bayinya di dalam buaian. Lagu dodoi adalah satu perkenalan tradisi bagi semua golongan masyarakat yang menjadi amalan tradisi dalam kitaran hidup seseorang pewaris tradisi. Lagu dodoi adalah bahan hiburan paling awal yang diperolehi oleh kanak-kanak. Walaupun penggunaan bahasa dalam nyanyian itu berbeza mengikut masyarakat dan bangsa masing-masing tetapi tujuannya sama iaitu bertujuan untuk menidurkan bayi, membelai anak dengan kasih mesra, serta menyampaikan pengajaran.
Lagu dodoi Melayu tidaklah jauh bezanya daripada lagu dodoi bangsa-bangsa lain di dunia ini. Ia didapati mengandungi empat aspek utama iaitu:
·         aspek pembelajaran bahasa dan makna kata-kata
·         aspek fizikal yang berkaitan dengan permainan kanak-kanak,
·         aspek budaya yang melibatkan mesej-mesej tentang nilai dan norma kehidupan,
·         aspek keagamaan yang melibatkan ajaran-ajaran keagamaan sebagai panduan hidup sebagai umat Islam.
Oleh itu, lagu atau irama dodoi, selain  menjadi lagu hiburan bagi kanak-kanak untuk menidurkan mereka, ia juga penting dalam kehidupan, khasnya perkembangan dan perwatakan individu kerana  mempunyai fungsi sosial dan kognitif
 

              SYAIR IRAMA HIASAN 

Bahasa kiasan ialah jenis bahasa yang menghuraikan sesuatu dengan cara mengkiaskannya kepada perkara lain, sama ada dengan menyebutkan bandingan secara langsung atau mengandaikan perbandingan itu.


 


             SYAIR IRAMA RAKIS

Syair Rakis merupakan satu syair yang dikarang oleh Pengiran Muhammad Salleh atau nama lengkapnya Pengiran Syahbandar Pengiran Muhammad Salleh Ibnu Pengiran Sharmayuda yang dipercayai hidup di antara abad ke-18 hingga abad ke-19.

Bahasa yang digunakan dalam karangan Syair Rakis lebih tersusun dan kurang dipengaruhi oleh bahasa Arab:

Ulasan

Catatan Popular